3 Feb 2020

Harapan Masih Ada Walau Tiada Pencen

Bagi anda suami isteri yang bekerja sebagai penjawat awam, jika kita 'pergi' dulu dan anak masih belajar, dana pencen akan membantu pengajian mereka.

Itu indahnya kerja 'gomen'. Bagi isteri, mereka akan dapat duit pencen suami SETIAP BULAN sehingga mereka meninggal dunia pula.

Bagi kita yang bukan penjawat awam ini, perancangan kewangan mesti dibuat dengan lebih kemas. Saya cadangkan ambil:

1. Perlindungan Pendapatan (Hibah).
2. Perlindungan Penyakit Kritikal.
3. Daftar SSPN seawal usia anak.
4. Tabung khas Pendidikan anak.
5. Takaful Kad Perubatan sekeluarga. Kalau bajet ketat, utamakan ketua keluarga dahulu.
6. Beli emas fizikal sebagai aset kecil sedikit demi sedikit.

Pilih yang mana kita paling selesa nak lakukan. Ini apa yang saya buat.

Ketika kita lafazkan akad nikah sebagai suami atau isteri, kita perlu ambil tanggungjawab untuk jaga keluarga kita sampai kita mati. Bukan di dunia sahaja.

"Alah, aku dah meninggal nanti. Pandai-pandai la diorang jaga diri".

Saya pernah dengar ucapan begini.

"Ooo... pelan hibah ni tak perlulah. Saya penjawat awam, dah ada pencen".

"Saya jadi pegawai dah 6 tahun dah.

Gaji pokok dan elaun 4,000 + 1,000 = 5,000 sebulan. Cukup dah tu. Saya muda lagi. Anak anak pun masih kecil."
.......
Soalan saya, jika anda ditimpa musibah esok lusa,

"CUKUP KE PENCEN RM 480 UNTUK MENYARA KELUARGA?"

Dalam hidup ini tiada apa-apa yang 'guaranteed'.

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara tuan-tuan..

✅ MUDA sebelum TUA
✅ KAYA sebelum MISKIN
✅ LAPANG sebelum SEMPIT
✅ SIHAT sebelum SAKIT
✅ HIDUP sebelum MATI

Saya boleh tunjukkan satu cara mudah dan berkesan untuk menggantikan lagi RM 4,520 yang hilang tu. Whatsapp saya; 011 1198 9680.

...........
Kawan,

Jika kita telah sediakan semua buat keluarga kita, ketika kita telah tiada, setidaknya mereka akan kenang jasa dan mendoakan kita tenang disana.


"Tidak mahukah kita dikenang sebagai suami dan ayah yang baik ketika meninggal nanti kawan?"

Sediakan dana pendidikan untuk anak. Sediakan income protection (hibah) khas sebagai hadiah khusus tanda kasih pada isteri. Jodoh kita telah pasti, ajal dan maut kita sahaja sedang menanti.

Seorang Ayah mungkin akan pergi. Namun, setiap Ibu akan terus menemani.

Perlindungan adalah hadiah terbaik buat yang tersayang.

Semoga berjaya dan jadi ayah yang hebat berjasa.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Dinar and Dirham Island Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign