Isu Wang Tabung Haji. Apa kata Tun Mahathir??

 
Tun Dr Mahathir Mohamad menulis dalam blognya;
"Wang ini bukan milik Tabung Haji. Amatlah menyedihkan apabila wang ini diguna untuk bailout (pemulihan) hutang 1MDB,"

Berikut ialah tulisan penuh beliau bertajuk 'Tabung Haji'.

1. Tiada Negara yang begitu berjaya mengumpul wang dari orang Islam yang berhajat untuk mengerja haji dari Malaysia dengan Tabung Hajinya.

2. Wang yang ditabung sejak ditubuh Tabung Haji sudah meningkat sehingga ribuan juta Ringgit. Wang ini boleh dilabur supaya keuntungan dapat membantu pengurusan tabung haji dan subsidi kepada bakal haji.

3. Wang tabung haji adalah dari pencarum dan Tabung Haji hanya diamanahkan untuk mengurus dengan baik, dengan cara yang dihalalkan oleh Islam. Wang ini bukan milik Tabung Haji.

Baca lebih lanjut di sini.

**Persoalannya, Apakah institusi@bank Malaysia masih selamat & berbaloi??

Menurut pakar precious metal, Mike Maloney : 

  • Emas dan perak satu-satunya aset yang tidak berada dalam sistem kewangan. 
  • Hanya kita sahaja tahu berapa banyak emas yang kita ada. 
  • Tiada siapa tahu bahkan bank mahupun kerajaan. 
  • Bank dan kerajaan tidak boleh bekukan emas sebagaimana akaun dan pelaburan tunai yang lain. 
  • Dividen Tabung Haji cuma sekitar 5% setahun.
  • Emas secara purata meningkat sebanyak 20-30% setahun. 
  • Simpan emas, risiko inflasinya ialah 0%! Kita tak perlu takut dengan inflasi yang agak merisaukan.

EMAS VS ASB, TH

(TV3 - Bijak Wang : "PELABURAN EMAS")


Manakah pilihan anda?

Tepuk dada, tanya minda!

Peratus keuntungan menyimpan emas boleh melebihi 20% setahun sedangkan jumlah dividen & bonus ASB@TH tidak pernah mencapai 10% sejak 5 tahun kebelakangan ini, belum tolak lagi dengan zakat dan inflasi.

Emas aset mudah dimiliki sebab boleh beli dalam bentuk kecil. Tidak perlu modal puluh ribu seperti membeli hartanah.

Rugi tak tahu tentang simpanan emas ini dari dulu lagi. Tapi lebih rugi jika dah tahu tetapi tiada tindakan!

Riba Disebalik Pembelian Emas

Hari ini kita dapat mengelakkan riba dalam hutang piutang dengan menghentikan semua urusan dengan institusi kewangan konvensional. Namun itu belum cukup untuk meninggalkan riba sepenuhnya kerana riba wujud dalam kontrak jual beli menerusi urusniaga pertukaran barang tertentu.

Riba ini diterangkan melalui hadis-hadis antaranya hadis dari Ubadah b Samit berikut:

Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, kurma dengan kurma, garam dengan garam (ditukarkan) sesama jenis, pada kadar yang sama, secara tunai (spot), sekiranya berlainan jenis, maka jual belilah sesuka hatimu selama mana ia adalah pertukaran tunai.” - (Muslim, Abu Daud, al-Nasai, dan Ahmad) 

Hadis ini memberitahu kita ada 6 jenis barang ribawi iaitu emas, perak, gandum, barli, kurma dan garam. Maka, pertukaran barang yang sama jenis perlu berlaku secara tunai dan sama nilai. Contohnya, emas 10 gram mesti ditukarkan dengan emas 10 gram juga. Gandum 10 kg mesti ditukarkan dengan gandum 10 kg juga.

‘Illah Bagi Emas dan Perak

Dari hadis ini juga ulama menerusi kaedah qiyas telah menyatakan ‘illah,bagi emas dan perak adalah matawang manakala 4 jenis barang yang lain pula ‘illahnya adalah makanan ruji.

Qiyas merupakan kaedah mengeluarkan hukum selepas sumber al-Quran, hadis, dan kata sepakat para ulama (ijma’). Kaedah ini memerlukan ulama mencari sebab atau ‘illah kenapa sesuatu perkara itu haram berdasarkan sumber al-Quran dan hadis. 
Berdasarkan kaedah ini apa-apa perkara baru yang tidak disebut dalam al-Quran dan hadis yang dikenalpasti mempunyai sebab yang sama dengan hukum asal yang disebut dalam salah satu dari dua sumber tersebut, maka hukum asal itu terpakai untuk perkara baru itu tadi. 
Ini bermaksud menggunakan analogi dari hukum asal diaplikasikan dalam situasi yang baru.Kita ambil contoh qiyas dalam pengharaman arak. Ulama menyatakan sebab arak itu haram adalah kerana arak memabukkan. Maka, apa-apa minuman yang memabukkan adalah haram. 
Maka air tuak misalnya menjadi haram sekiranya air tuak itu memabukkan walaupun ia tidak dinamakan sebagai arak. 

Seterusnya jual beli dan pertukaran barang ribawi yang berbeza jenis walaupun illahnya sama perlu berlaku secara tunai tetapi tiada syarat nilai juga mesti sama. Maka penjualan 10kg gandum dapat berlaku dengan 11kg barli dengan syarat mesti berlaku secara tunai.


Fokus Perbincangan Kita adalah Emas, Perak dan Matawang

Dalam hadis yang lain pula dari Abu Sai’d al-Khudri pula menyatakan:
Jangan kamu menjual emas dengan emas melainkan sama berat dan jangan dijual secara hutang melainkan mesti berlaku secara tunai. - (Bukhari) 
Maka walaupun emas dan perak mempunyai ‘illah yang sama iaitu matawang tetapi emas dan perak dua barang ribawi yang berlainan jenis. Maka 10g emas dapat ditukarkan dengan 25g perak asalkan urusniaga ini berlaku secara tunai.

Inilah prinsip dan hukum asal dalam urusniaga barang ribawi.
  1. Barang ribawi yang berlainan jenis dan berbeza ‘illahnya maka kita bebas berurusniaga mengikut cara yang kita mahu. Berbeza nilai mahupun berjual beli secara hutang. Seperti 5g emas ditukarkan dengan 50kg gandum.
  2. Barang ribawi yang berlainan jenis tetapi ‘illahnya sama maka kita perlu berurusniaga secara tunai sahaja dan perbezaan nilai adalah dibenarkan. Seperti 25g perak ditukarkan dengan 1g emas ataupun 10kg gandum ditukarkan dengan 5kg kurma.
  3. Barang ribawi yang sama dan sama ‘illahnya maka kita perlu berurusniaga secara tunai dan sama nilai. 1g emas ditukarkan dengan 1g emas. 1kg kurma ditukarkan dengan 1kg kurma.

Bagaimana dengan Isu Kualiti?

Timbul persoalan kalau 1g emas 99.9 ditukarkan dengan 2g emas 91.6 atau 1kg gandum gred A ditukarkan dengan 2kg gandum gred B? Adakah dua barang yang berbeza kualiti pun mesti sama nilai pertukarannya?

Situasi ini pernah berlaku pada zaman Rasulullah saw sebagai pedoman hukum kepada kita semua.
Dari Abu Sa’id al-Khudri, satu hari Bilal r.a. membawakan Nabi saw 1 sa’ (timbangan kurma) kurma yang berkualiti dan baginda pun bertanya sumber kurma tersebut. Bilal pun menjawab, “Saya ada 2 sa’ kurma yang berkualiti rendah dan saya tukar dengan 1 sa’ kurma berkualiti ini.” 
 Lantas baginda pun berkata, “Tidak! Ini adalah riba, jangan buat begitu. Kamu sepatutnya menjual dulu 2 sa’ kurma berkualiti rendah dan hasil jualannya barulah digunakan untuk membeli kurma yang berkualiti tinggi.” - (Muslim & Ahmad) 
Ada satu lagi hadis lain yang direkodkan dalam Shahih Bukhari, Muslim dan Nasai’ yang membawa prinsip yang sama. Maka kita perlu faham bahawa barang ribawi yang sama jenis walaupun berbeza dari sudut kualiti maka hukumnya tetap sama jika mahu membuat pertukaran sesama jenis.

Inilah prinsip asas dan hukum asal riba jual beli yang kita mesti tahu dan amalkan.

Wallahua'lam.

---------------------------------
Kredit : majalahniaga.com

5 'TAK' Yang Menghalang Kita Untuk Beli Emas

5 'TAK' Yang Menghalang Kita Untuk Beli Emas
Bertindak Sekarang

Antara alasan-alasan yang sering bermain di bibir mereka yang masih belum memulakan simpanan emas:

» Tak tahu.
» Tak berani.
» Tak mampu.
» Tak ada simpanan.
» Tak mahu.




  • TAK TAHU


“An investment in knowledge always pays the best interest” ~ Benjamin Franklin.

Pelaburan yang paling penting & utama ialah ILMU. Anda boleh mula luangkan masa hadir ke seminar/talk emas PERCUMA yang Public Gold sediakan. Beli & baca buku-buku berkaitan. InsyaAllah anda akan tahu, bagaimana potensi pelaburan emas ini.

Pesan sifu emas saya; Tn Zulkifli Shafie, "Kalau ada duit tapi tak ada ilmu, duit itu akan HILANG. Kalau ada ilmu, tapi tak ada duit, duit akan DATANG. Bila ada ilmu dan ada duit, duit yang ada akan BERKEMBANG! (InsyaAllah)

  • TAK BERANI


"Risk come from not knowing what you're doing". Anda tak berani kerana anda tak tahu bagaimana nak bermula. Hakikatnya bila kita ada ilmu, dan bertindak dengan ilmu, kita akan lebih berwaspada dengan risiko-risiko yang bakal dihadapi. Mulakanlah langkah dengan membeli item emas yg kecil2 (Gold Bar 1g @ 1 Dinar) dahulu untuk meminimakan risiko. Saya juga buat begitu.

  • TAK MAMPU


Biasa dengar orang cakap macam ni, "Takde duit lah nak beli emas, nak beli ini, itu lagi, duit banyak lagi nak guna." Fahaman inilah yang harus diperbetulkan. Beli emas bukan macam kita beli barang lain, yakni duit akan berkurang dan tiada lagi. Emas adalah wang anda yang sebenar. Kita hanya menukarkan matawang kertas kita kepada emas. Nilainya akan semakin meningkat dengan tindakan bijak kita mengikat wang kertas dengan emas. Tiada alasan tidak mampu membeli atau emas mahal. (Emas tak pernah murah, dari dulu hingga kini & selamanya). Cukup bermula sedikit demi sedikit mengikut kemampuan anda.Yang penting > KONSISTEN. 


  • TAK ADA SIMPANAN


Asas dalam pengurusan kewangan adalah membina simpanan. Ubah sikap, tetapkan matlamat dan mulalah menyimpan 10% daripada gaji anda. Kemudian naik kepada 20%, 30% mengikut kemampuan. Tukarkan kepada emas untuk mengelakkan kebocoran wang. Duit simpanan lebih bertahan lama bila ditukar kepada emas kerana nasfu berbelanja akan berkurangan. Gunakan tips menabung 'sayang ijo' yang pernah saya kongsikan untuk menyimpan emas sekurangnya 1gram sebulan dengan mudah tanpa rasa terbeban.

  • TAK MAHU


Jika selepas baca post ini masih tak mahu bertindak, jangan menyesal bila harga emas semakin tinggi nanti. Di saat kita tidak kisah dan tidak peduli, ada orang lain yang nampak peluang dan terus merancang dengan bijak. Anda pula bagaimana?

Wallahu a'lam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



The Dinar and Dirham Island Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign