Emas Rizab Keluarga - Kelebihan menyimpan emas

Bertepatan dengan slogan "ultimate wealth protection" emas adalah insurance anda yang sebenar. Jika kerajaan atau ekonomi sebuah negara itu jatuh, Matawang langsung tak laku manakala emas masih mempunyai nilai di serata dunia. Emas menjadi "dana memulakan kehidupan baru". Pada bila2 masa di mana2 jua. 

Emas menjadi dana memulakan kehidupan baru
Sebagai legasi kekayaan, emas adalah 'aset' mudah disimpan yang menyimpan nilai sepanjang zaman, boleh diwarisi kepada anak dan cucu dengan mudah tanpa perlu pengurusan dari segi perundangan (pihak ketiga). Tanpa disedari orang kita telah lama melakukannya. Nenek memberi rantai dan cincin emas kepada ibu dan ibu memberikan kepada anaknya. Pesanan yg kita biasa dengar, "simpan selagi boleh, jangan jual selagi tak terdesak nak guna duit" 

Emas Ganti Wang

Kekayaan yang mudah alih. Seandainya berlaku kecemasan, kekayaan dapat dipindahkan ke kawasan lain bersama tuan. Emas bernilai RM150k boleh di dimasukkan ke dalam poket atau beg sandang dengan sekelip mata. Namun wang bernilai RM150k adalah terlalu banyak untuk dilarikan ke mana-mana. Pengeluaran dari bank juga memakan masa dan banyak procedure untuk pengeluaran wang banyak sekaligus. 

Satu organisasi "yang berkuasa" dalam dunia ini; bank-bank pusat, hanya ingin memiliki 1 aset maka aset itu harus menarik perhatian kita . Bank-bank pusat mencetak matawang, namun bank2 ini jugalah yang membeli dan menyimpan emas fizikal bukan tanah, bukan rumah, bukan minyak. EMAS!! Jika menyimpan emas adalah baik dalam organisasi kewangan negara, maka ianya juga sudah tentu cukup baik untuk kita


Emas tidak pernah jatuh sifar. Nilai sifar untuk emas tidak pernah berlaku dan pakar mengatakan ia tidak akan berlaku. Proses untuk mendapatkan 1dinar emas, adalah atas usaha beratus-ratus orang di balik tabir. Malah mejangkau cost ribuan ringgit jika dipertimbangkan keseluruhan operasi ; eksplorasi emas, pengeluaran, 'refinement' dan penghantaran. Walaupun boleh dinilai emas berbanding nilai matawang, yang ada naik turunnya, namun nilai intrinsic emas tetap 'melekat' walau menjadi debu sekali pun.

Emas adalah unit yang sama walau berasal dari negara berlainan, tidak kira di mana ianya dilombong dan berapa lama ia tersimpan; tiada tarikh luput. 10g di Malaysia sama dengan 10g di London. Berbeza dengan matawang fiat, bila berada di luar sempadan negara asalnya, maka sudah tidak diterima umum. Contoh RM3.50 menjadi 1USD. Ada matawang yang sama sekali sampai 'luput tarikh' nya, dah tak laku. 

Dengan menyimpan emas, harta kita itu bersifat 'peribadi' tiada rekod, tiada yang tahu berapa kita ada. Tiada track akaun dari bank. Emas adalah rekod 'luar buku kewangan'. Tambahan pula dalam era digital, akaun matawang mudah dibekukan, dirampas dan dikesan. Seandainya semua harta disita dan akaun bank dibekukan, dengan adanya reserve emas kita masih boleh survive. 


*Now, everyone can buy gold! 

Wallahua'lam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Dinar and Dirham Island Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign